Home | Blog | Grenzen aangeven; hoe doe je dat? Deel 2

Grenzen aangeven; hoe doe je dat? Deel 2

grenzen aangeven hoe doe je dat

Deel 2 Grenzen aangeven; waarom is dat zo moeilijk?

Dit is vaak het grote struikelblok bij mijn coachees, want op een gegeven moment weten ze wel dat ze over hun grenzen gaan, pleasen of redder gedrag inzetten, maar toch gaan ze ermee door? Hoe kan het dat je wel voelt dat je het niet moet doen, maar het dan toch gaat doen? Het is mij ook al zo vaak overkomen, en het gebeurt me af en toe nog steeds wel eens. Mijn ervaring is dat het komt, omdat ik dan onbewust mijn schuldgevoelens uit de weg wil gaan. Dat ik bang ben voor de reactie van de ander of me verantwoordelijk voel voor de teleurstelling van de andere kant. Deze zelfde redenen zie ik ook bij mijn coachees terug. Die overtuigingen en emoties blokkeren als het ware, om het nieuwe gedrag (grenzen aangeven) tot uiting te brengen.

Belemmerende overtuigingen onderzoeken

In deel 1 heb ik een aantal overtuigingen beschreven die ik veel voor zie komen. Bijvoorbeeld, als ik dit niet doe, dan gaat het mis. Of als ik nee zeg, dan raakt die ander in problemen, vindt hij/zij mij niet aardig of stel ik de ander teleur. Je gelooft of bent bang dat het gebeurt, maar weet je dat wel zeker? Is het wel waar wat je denkt? Of is het gewoon een gedachte? Vaak doen we onbewust aannames en trekken we zelf al conclusies, zonder dat we het 100% zeker weten. Misschien heb je eerder ervaringen in je leven gehad, waarin dat het geval was – maar geldt dat dan voor alle situaties die nu nog komen? Feit is dat het op dit moment ‘slechts’ een gedachte is, waar jij je druk om maakt en die jij gelooft als waarheid.

Wat voor gevoel geeft jou dat?

En al zou het waar zijn dat een ander zich bijvoorbeeld teleurgesteld voelt, zou dat dan mogen? We hebben immers geen 100% invloed op de reactie van de ander – dat valt buiten onze cirkel van invloed. Dus waarom maak je je daar druk om? De vraag is vooral wat het met JOU doet, als de ander teleurgesteld is? Hoe voel jij je dan?

Kun jij jouw emoties dragen?

Misschien voel jij je schuldig, ervaar jezelf teleurstelling in jezelf of heb je het gevoel dat je faalt. Kun jij die gevoelens dragen? Het dragen van emoties betekent voor mij eigenlijk dat je emoties erkent en accepteert in het moment dat je ze ervaart. De realiteit is dat wij mensen onbewust geneigd zijn om van emoties weg te gaan. Heel logisch, want het voelt soms ook pijnlijk of oncomfortabel. En daar zit precies de crux. Want door toch “ja” te zeggen – in plaats van nee, hoef je die ‘onprettige’ gevoelens niet aan te gaan. Je denkt dat je de confrontatie met de ander uit de weggaat, maar in feite ga je de confrontatie met jezelf uit de weg.

Wat van jou is kun je dragen

Els van Steijn (systeemtherapeut) schrijft in haar boek De Fontein “wat van jou is, kun je dragen”. Dat vind ik een mooie zin, omdat ik er kracht en vertrouwen in ervaar dat ik maar ook ieder ander zijn eigen emoties kan dragen. Mijn eigen ervaring is, dat door mijn eigen gevoelens te aanvaarden en de schuld te dragen (die ik soms voel als ik nee zeg) – ik meer zelfvertrouwen ervaar. Dat voelt juist krachtig. Ik heb erdoor geleerd dat ik het inderdaad aan kan en dat ik er niet voor weg hoef te lopen. En doordat ik heb ervaren dat ik het aankan, ervaar ik ook vertrouwen om het de volgende keer weer te doen. Oftewel, ik groei!

Als je emoties toelaat, dan laten zij jou los

De meeste mensen die ik coach willen van hun emoties af. Ze willen hun emoties ‘loslaten’ en dat dacht ik zelf ooit ook. Tot mijn meditatieleraar Tijn Touber me leerde dat emoties jou loslaten. En dat doe je door ze juist toe te laten. Door de emoties toe te laten, in plaats van weg te drukken, laten ze jou los. In het toelaten ontstaat er ruimte in jezelf, waardoor de emotie die eigenlijk vast zit als we ‘m proberen te onderdrukken, weer in beweging kan komen. Wegdrukken zorgt immers voor spanning en toelaten voor ontspanning. Kun je ontspannen in de spanning? Kun je zijn met het oncomfortabele gevoel zonder dat je het probeert weg te krijgen of te veroordelen?

Naast het leren dragen van je eigen gevoelens, zijn er uiteraard ook praktische tips die je kunnen helpen om je grenzen aan te geven. Die lees je in deel 3!

Groet,

Anouk

Hulp nodig bij het leren luisteren naar jouw grenzen?

Retraiteweekend “Reconnect with yourself” 4 t/m 6 februari 2022. De plek om te vertragen en weer in contact te komen met je lichaam. Om jou weer te laten voelen wie jij in de kern echt bent; denk aan meditaties, yin yoga en ontspanningsoefeningen en ademsessies. Je kunt jouw vraag over grenzen aangeven bespreken tijdens een 1-op-1 coachingsessies of een lifetalk én je krijgt natuurlijk ook alle tijd en ruimte om zelf te reflecteren. Het wordt een heerlijk ontspannen en verrijkend weekend. Waarin we op de laatste dag onze ervaringen bekrachtigen. Zodat jij met energie en zelfvertrouwen naar huis gaat. Er is nog plek..

Korte Bodyscan. Merk je dat het druk is in je hoofd? Met deze korte bodyscan maak je weer contact met je lichaam. Wat ervaar je nu in je lijf? Met een oordeelloze blik scan je als het ware door je lichaam. Zo maak je weer contact met je zelf en kalmeer je jouw geest.

1-op-1 coaching Heb je behoefte om jouw vraag een keer met één van onze coaches te bespreken? We begeleiden regelmatig coachees die worstelen met het aangeven van grenzen. Sommige ervaren hierdoor stressklachten, andere zijn hooggevoelig en weer anderen willen zich leren om assertiever te zijn en meer voor zichzelf op te komen. Zowel op de werkvloer als bijvoorbeeld in privé relaties. Benieuwd of coaching iets voor je is? Stuur een bericht voor een vrijblijvende kennismaking. Wij nemen dan contact met jou op voor het maken een afspraak.