Home | Blog | Nee zeggen; 10 tips die je helpen

Nee zeggen; 10 tips die je helpen

nee zeggen tips

Nee zeggen; 10 tips die je helpen

Nee zeggen, vaak makkelijker gezegd dan gedaan. In de vorige twee blogs zijn we uitgebreid ingegaan op hoe je steeds bewuster leert om beter je grenzen aan te geven. In deze blog geven we je vooral praktische tips om je te helpen bij het aangeven van je grenzen en nee te zeggen tegen de ander.

Tip 1: Parkeer je antwoord

Overvalt iemand je met een vraag of je iets wilt doen? Geef, in plaats van automatisch te reageren, aan dat je er even over na wilt denken en of je er later op terug kunt komen. Dan kun je op een ander moment rustig de tijd voor jezelf nemen om te onderzoeken wat je wilt.

Tip 2: Haal even koffie

Zit je in een gesprek en moet je direct antwoord geven? Zeg dan dat je er even over na wilt denken en of het oke is of je ondertussen koffie haalt. Terwijl je dat doet, reflecteer je op wat je wilt.

Tip 3: Pak een momentje voor jezelf

Onderzoek als je twijfelt het volgende:
1: Wat gebeurt hier nu? Beschrijf voor jezelf de situatie.
2: Wat vind ik hiervan?
3: Wat voel ik nu in mijn lichaam?
4: Wat wil ik hiermee?

Tip 4: Bekrachtig jezelf

Heb je last van belemmerende overtuigingen? Kies voor overtuigingen die jezelf bekrachtigen. Bijvoorbeeld ik:
..mag iets niet willen;
..heb het recht om nee te zeggen;
..heb het recht om eigen beslissingen te nemen of een eigen mening te hebben;
..mag van gedachten veranderen;
..mag fouten maken.

Tip 5: Erken je schuldgevoelens

Nee zeggen tegen een ander kan ervoor zorgen dat jij je dan schuldig voelt. Oefen daarvoor eerst met kleine situaties waarin je nee zegt zodat je kunt ervaren hoe dat voelt. Als je die schuldgevoelens ervaart, erken dan dat deze er zijn en dat het oke is. Zeg tegen jezelf iets in de trend van: ‘Ik mag me schuldig voelen’ of ‘Ik sta achter je’.

Tip 6: Vertrouw op jezelf en de ander

Vertrouw erop dat jij in staat bent om die schuldgevoelens te dragen. Vertrouw er ook op dat de ander in staat is om jouw ‘nee’ te kunnen te dragen

Tip 7: Focus op jouw eigen cirkel van invloed

Geef de ander het recht en de ruimte om even teleurgesteld te zijn, maar je bent niet verantwoordelijk voor zijn of haar gevoel. Jij bent verantwoordelijk voor jouw gevoelens, taken en werkzaamheden en de ander is verantwoordelijk voor zijn gevoelens, taken en werkzaamheden.

Tip 8: Focus op de positieve gevolgen

Je hebt nee gezegd. Daar mag je trots op zijn! Je hebt geluisterd naar wat voor jou belangrijk is. En dit geeft jou meer tijd voor jezelf. Heerlijk toch?

Tip 9: Blijf bij jezelf

Als je je grens aangeeft, houd het dan bij jezelf: ‘Bedankt voor je uitnodiging om dit project op te pakken, ik heb op dit moment alleen al drie andere projecten en dat past er voor mij niet meer bij’. Of; ‘Leuk dat je me vraagt of ik zondag bij je langs wil komen, alleen heb ik een drukke week gehad dus ik wil dit weekend graag vrijhouden voor mezelf’. Bied eventueel een alternatief of tegen andere voorwaarden.

Tip 10: Vermijd twijfel in je taalgebruik

Dat komt krachtiger over. Wees vriendelijk, maar je hoeft je niet uitgebreid te verklaren. Dit kun je bijvoorbeeld oefenen door (als de winkels weer open zijn) uitgebreid schoenen te gaan passen. Vervolgens koop je niets en verlaat je de winkel. Bedank de winkelier als je weggaat, maar verontschuldig je niet. Jij mag passen zonder te kopen, daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Dank je wel voor het passen is voldoende.

Groet,

Anouk

Bron: een deel van de tips zijn geïnspireerd door artikelen in Psychologie Magazine

Hulp nodig bij het leren aangeven van jouw grenzen?

1-op-1 coaching Heb je behoefte om jouw vraag een keer met één van onze coaches te bespreken? We begeleiden regelmatig coachees die worstelen met nee zeggen. Sommige ervaren hierdoor stressklachten, andere zijn hooggevoelig en weer anderen willen zich leren om assertiever te zijn en meer voor zichzelf op te komen. Zowel op de werkvloer als bijvoorbeeld in privé relaties. Benieuwd of coaching iets voor je is? Stuur een bericht voor een vrijblijvende kennismaking. Wij nemen dan contact met jou op voor het maken een afspraak.

Retraiteweekend “Reconnect with yourself” (klik voor meest recente data). De plek om te vertragen en weer in contact te komen met je lichaam. Om jou weer te laten voelen wie jij in de kern echt bent; denk aan meditaties, yin yoga en ontspanningsoefeningen en ademsessies. Je kunt jouw vraag over grenzen aangeven bespreken tijdens een 1 op 1 coachingsessies of een lifetalk én je krijgt natuurlijk ook alle tijd en ruimte om zelf te reflecteren. Het wordt een heerlijk ontspannen en verrijkend weekend. Waarin we op de laatste dag onze ervaringen bekrachtigen. Zodat jij met energie en zelfvertrouwen naar huis gaat. We hebben nog plek..