Iedereen heeft wel eens last van stress. Stress is op zichzelf niet ongezond. Het is een natuurlijk beschermingssysteem met als doel ons te helpen overleven in lastige omgevingen door alert te zijn, te vechten en vluchten. De frequentie en de mate van belasting van jouw stresssysteem versus de momenten van ontspanning om weer te herstellen zijn bepalend voor jouw gezondheid. In welke stresszone zit jij?

1. Groene zone: incidentele stress

Je hebt incidenteel last van spanningen en stress. Denk aan het hebben van spanning voor een belangrijke presentatie. In een gezonde situatie volgt er na het hebben van stress een ontspanningsfase, waardoor het lichaam zich volledig herstelt en je in balans blijft. In de groene stresszone heb je voldoende ontspanning en komen de stressmomenten incidenteel voor.

2. Gele zone: chronische stress

In deze stresszone ervaar je frequenter en heviger stress. Je zorgt wel voor ontspanning, maar deze momenten zijn niet lang genoeg om volledig van de stress te herstellen. Daardoor lijken de klachten soms even minder, maar ze komen ook snel weer terug. Hierdoor ervaar je chronisch symptomen van stress. Afhankelijk van jouw vitaliteit kun je soms maanden in deze zone blijven. Maar wees op tijd want je gebruikt onder aan de streep steeds meer van je reserves. Om te voorkomen dat je overspannen raakt is het in deze zone noodzakelijk om jouw gedrag en jouw levensstijl te veranderen.

Je kunt naar je huisarts gaan om jouw chronische stressklachten te bespreken. Daarnaast is het belangrijk dat je een duurzame gedragsverandering doormaakt om de stressklachten fundamenteel aan te pakken en jouw leven weer in balans te krijgen.

3. Oranje zone: overspannen

In de oranje stresszone zijn de reserves in je lichaam langzamerhand opgeraakt. Je hebt steeds minder energie en het lukt je steeds minder om al je dagelijkse activiteiten naar tevredenheid uit te voeren. Volgens de richtlijn ben je overspannen als je aan alle vier de punten voldoet in de tabel hier naast.[1]

De klachten gaan niet vanzelf over. Om te voorkomen dat je burn-out raakt is het nu noodzakelijk echt te luisteren naar deze signalen. Los dit niet alleen op en zoek hulp bij je huisarts of bedrijfsarts. Je hebt zelfinzicht en een duurzame intrinsieke gedragsverandering nodig om te zorgen dat je jouw leven weer in balans krijgt. Een coach of een psycholoog kan je hierbij helpen. Lees hier hoe wij jou als coach kunnen helpen.

4. De rode zone: burn-out

Als je geen actie onderneemt en de overspanningsklachten negeert, krijg je een burn-out. De overbelasting aan stress heeft te lang geduurd en je lichaam trekt aan de noodrem. Je bent uitgeput en er is geen andere optie dan te luisteren en rust te nemen. In de rode zone heb je professionele hulp nodig van je huisarts en de bedrijfsarts. De medische behandeling is voorliggend aan wat wij als coach voor jou kunnen betekenen. Na herstel kunnen wij als coach jou weer begeleiden in jouw ontwikkeling.

[1]
Symptomen volgens de Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak (LESA) Overspanning en burn-out . Deze is in 2011 opgesteld door vertegenwoordigers van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) en de Landelijke Vereniging voor Eerstelijnspsychologen (LVE).

Wil je er meer rust in je leven? Kijk ook eens bij onze events. Regelmatig start er een meditatiecursus voor beginners. Fris en laagdrempelig. Mediteren met beiden benen op de grond. Ook kun je elke 2e zondag van de maand gratis komen mediteren tijdens Stadsverlichting.

Heb je nog vragen? Stuur me een berichtje. Ik help je graag.

Groet,

Anouk

Zet vandaag nog een eerste stap

Is coaching iets voor mij?
Wil je liever in een groep?
Heb je nog andere vragen?
2019-03-21T14:51:49+01:00

VolBewust maakt gebruik van cookies. Op onze pagina voor cookie-instellingen lees je hier meer over en kun je jouw voorkeuren aangeven. Door hieronder op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van alle cookies. Klik je op 'Niet akkoord' dan plaatsen we alleen beperkte cookies waarmee we analyses uitvoeren. Meer informatie is beschikbaar in onze cookieverklaring en privacyverklaring.