Home | Blog | In welke stresszone zit jij?

Iedereen heeft wel eens last van stress. Stress is op zichzelf niet ongezond. Het is een natuurlijk beschermingssysteem met als doel ons te helpen overleven in lastige omgevingen door alert te zijn, te vechten en vluchten. De frequentie en de mate van belasting van jouw stresssysteem versus de momenten van ontspanning om weer te herstellen zijn bepalend voor jouw gezondheid. In welke stresszone zit jij?

1. Groene zone: incidentele stress

Je hebt incidenteel last van spanningen en stress. Denk aan het hebben van spanning voor een belangrijke presentatie. In een gezonde situatie volgt er na het hebben van stress een ontspanningsfase, waardoor het lichaam zich volledig herstelt en je in balans blijft. In de groene stresszone heb je voldoende ontspanning en komen de stressmomenten incidenteel voor. Heerlijk in balans dus!

2. Gele zone: chronische stress

In deze stresszone ervaar je frequenter en heviger stress. Je zorgt wel voor ontspanning, maar deze momenten zijn niet lang genoeg om volledig van de stress te herstellen. Daardoor lijken de klachten soms even minder, maar ze komen ook snel weer terug. Hierdoor ervaar je chronisch symptomen van stress. Afhankelijk van jouw vitaliteit kun je soms maanden in deze zone blijven. Maar wees op tijd want je gebruikt onder aan de streep steeds meer van je reserves. Om te voorkomen dat je overspannen raakt is het in deze zone nodig om jouw gedrag en jouw levensstijl te veranderen. Anders bestaat het risico dat de klachten verergeren.

Je kunt naar je huisarts gaan om jouw chronische stressklachten te bespreken. Die kan je advies geven. Daarnaast kun je zelf kijken wat je kunt doen om je leef- en werkwijze te veranderen. Ook kun je (mogelijk zelfs via je werk) coaching vragen om je stressklachten fundamenteel aan te pakken en jouw leven weer in balans te krijgen. Daarnaast kun je aanvullend onderzoeken wat je vitaliteit zou kunnen verbeteren. Denk aan: wandelen, bewegen, tijd voor jezelf nemen, ademhalings- en meditatie-oefeningen. Iets wat je helpt ontspannen en je energie geeft.

3. Oranje zone: overspannen

In de oranje stresszone zijn de reserves in je lichaam langzamerhand opgeraakt. Je hebt steeds minder energie en het lukt je steeds minder om al je dagelijkse activiteiten naar tevredenheid uit te voeren. Volgens de richtlijn ben je overspannen als je aan alle vier de punten voldoet in de tabel hier naast.[1]

De klachten gaan niet vanzelf over. Om te voorkomen dat je burn-out raakt is het nu noodzakelijk te luisteren naar deze signalen. Je kunt hulp zoeken bij je huisarts of de bedrijfsarts. Die kan je advies geven. Daarnaast is het belangrijk dat je kunt ontspannen en herstellen. En om je gedragspatronen fundamenteel te veranderen of eventuele aanpassingen door te voeren in je leefomgeving. Een coach of een psycholoog kan je hierbij helpen. Daarnaast kun je aanvullend onderzoeken wat je zou kunnen helpen. Denk aan: wandelen, bewegen, tijd voor jezelf nemen, ademhalings- en meditatie-oefeningen. Iets wat je helpt ontspannen en energie geeft.

4. De rode zone: burn-out

Als je geen actie onderneemt en de overspanningsklachten negeert, krijg je een burn-out. De overbelasting aan stress heeft te lang geduurd en je lichaam trekt aan de noodrem. Je bent uitgeput en er is geen andere optie dan te luisteren en rust te nemen. In de rode zone kun je eigenlijk niet meer om de professionele hulp van je huisarts en de bedrijfsarts heen. Als de burn-out erg zwaar is, dan is medische behandeling soms voorliggend aan wat wij als coach voor jou kunnen betekenen. Hierna kunnen wij als coach jou weer begeleiden in jouw ontwikkeling.

In de praktijk zijn de situaties natuurlijk iets genunaceerder dan hierboven staat beschreven. Het doel is in ieder geval om wat bewustwording bij jezelf te creëren over de mate waarin je stress ervaart. Denk ook aan de actie van ASR ‘de gezonde twijfeltest’. Neem stress-signalen serieus, ze willen je iets vertellen. Hoe eerder je luistert, hoe sneller je herstelt. Ook ‘als het nog wel meevalt’, kun je ervoor kiezen om jezelf te ontwikkelen. Denk aan beter omgaan met perfectionisme, grenzen aangeven, prestatiedruk, hooggevoeligheid of misschien twijfel je wel of je de juiste baan hebt etc. Daar groei je alleen maar van en ook dat geeft energie!

Heb je nog vragen hierover of ben je benieuwd wat wij hierin voor jou kunnen betekenen (ook in bovenstaande thema’s)? Klik hier voor meer informatie of stuur ons een berichtje.

Ik wens je een vitale week!

Groet,

Anouk

[1]
Symptomen volgens de Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak (LESA) Overspanning en burn-out . Deze is in 2011 opgesteld door vertegenwoordigers van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) en de Landelijke Vereniging voor Eerstelijnspsychologen (LVE).