Home | Blog | De positieve kant van stressklachten

Als je chronische stressklachten ervaart kan ik uit eigen ervaring vertellen dat deze klachten erg vervelend zijn. Hoewel ik dat in het moment destijds niet meteen zo ervaarde, heb ik geleerd om stressklachten van een positieve kant te bekijken en ermee samen te werken in plaats van er tegen te vechten.

Vechten tegen stress

Het ervaren van stressklachten in je lichaam voelt niet prettig. Stress lijkt iets te zijn, wat je weer zo snel mogelijk uit je lichaam wil krijgen. Het slikken van slaap- en ontspanningsmiddelen helpen je op korte termijn de klachten van overmatige stress te verminderen of eigenlijk te camoufleren. De onderliggende oorzaak pak je niet aan. Mijn ervaring is dat mensen geneigd zijn om stress te veroordelen en het luisteren naar de signalen te beoordelen als zwak of saai. Denk hierbij aan dat je jezelf zwak vindt als je aangeeft dat het werk te veel is voor je of dat je bang bent dat anderen je saai vinden als je een afspraak afzegt omdat je rust nodig hebt.

Het effect van vechten tegen stress

Als je de waarschuwingssignalen van stress te lang negeert kun je burn-out raken. [1] Een burn-out is eigenlijk een noodsignaal van jezelf om te zorgen dat je nu echt stopt met over je grenzen heengaan en jezelf gaat voorzien in de natuurlijk behoeften die je nodig hebt.

Samenwerken met stress

Vanuit mijn persoonlijke ervaring, maar ook met mijn coachees probeer ik nu samen te werken met stress door het als een signaal te zien om te luisteren naar de behoefte die er onder ligt. Een signaal waar je bij stil kunt staan en kunt zien dat het je iets positiefs wil vertellen. Een stressklacht kan bijvoorbeeld een waarschuwing zijn dat je onvoldoende voor jouw grenzen staat, dat je te veel bezig bent met wat anderen van je vinden of dat je niet de keuzes maakt die in lijn liggen met wat je eigenlijk wilt. Dus ervaar je stres? Sta er bij stil: wat wil dit signaal mij vertellen?

Het positieve effect van samenwerken met stress

Door stress te zien als een signaal om je te helpen en er naar te luisteren, leer je om dichtbij jezelf te staan en keuzes te maken die aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Wat betekent dat jouw positieve energie weer gaat stromen en je stress vermindert!

Vond je dit artikel interessant? Dan wil je misschien ook lezen:

Geschreven door: Anouk Damen

[1]
‘Een burn-out kan ontstaan als je iets doet waartoe je rationeel besluit en de nadelen van deze keuze jouw natuurlijke behoeften overschrijdt’. Freudenberger 1980, Burnout: The High Cost of High Achievement. Freudenberg was een van de eerste die een beschrijving van de symptomen van uitputting en een omvattende studie over burn-out schreef.