‘Zo blijf je mentaal gezond in de Corona-crisis’

De media staan er vol mee: Trouw (‘Deze psycholoog vreest een mentale crisis’), De Volkskrant, (‘Wat doet de crisis met de psyche van mens en maatschappij’) het NRC (‘de overheid moet meer oog hebben voor mentaal lijden), de NOS (‘steeds meer thuiswerkers zitten er doorheen’). Hoe zorg jij ervoor dat je jij en/of je professionals mentaal gezond blijven tijdens de Corona-crisis? Dat je positief, gefocust en vanuit rust leeft in tijden van onrust?

In alle eerlijkheid, ervaarde ik de eerste dagen en weken zelf ook veel onrust. Ik had gevoel dat ik de grip over mijn leven verloor. Mijn primaire reactie was mijn neiging om in controle te willen blijven. Ik schoot in de actie-stand en ging oplossingen zoeken. Vanuit de hoop daar ‘mijn grip’ weer mee terug te pakken. Mijn tweede reactie was veel effectiever. Ik nam de ruimte om me terug te trekken. Even tijd voor mezelf te nemen en te reflecteren op wat er in mij in deze situatie gebeurde.

En er gebeurde een hoop: ik voelde stress in mijn lijf, gedachten die in mijn hoofd ‘wat-als’-scenario’s afspeelde, ik voelde onzekerheid, machteloosheid, frustratie, verdriet en dat alles uitte zich aan de oppervlakte in onrust. Het doorvoelen van deze gevoelens was een moment intensief, maar zorgde bovenal dat de spanning in mijn lijf kon ontladen. Er ontstond weer ruimte in mezelf. Ik kon weer ontspannen. Natuurlijk poppen deze gevoelens nog steeds af en toe op. En ja, dan word ik weer uitgedaagd om daar aandacht aan te geven. En nee, daar heb ik niet altijd zin in ;). Maar ik weet dat het me helpt om te groeien en me bovenal rustiger en blijer te voelen. Dus dat is het me helemaal waard.

Zo blijf je mentaal gezond in corona-crisis. We hebben weinig invloed op wat er op dit moment gebeurt in de buitenwereld. Maar we hebben volop invloed op wat er gebeurt in onze binnenwereld. Alleen invloed uitoefenen op je binnenwereld hoe doe je dat? Hoe ga je om met frustratie, verveling, stress, angst of machteloosheid? De meesten van ons hebben dat niet geleerd. Dat had ik zelf ook niet. Een van de belangrijkste dingen is de tijd voor jezelf te nemen om te reflecteren en te accepteren wat je denkt en voelt. Nu ik wel heb geleerd hoe ik hiermee om kan gaan, wil ik graag anderen helpen hier ook mee om te gaan. Als coach en meditatiedocent.

Gratis meditatie-oefeningen. Daarom ga ik op korte termijn meditatie-oefeningen opnemen die ik gratis beschikbaar stel, waar jij thuis mee kunt oefenen. Als je die wilt ontvangen, kun je je gratis aanmelden voor onze nieuwsbrief. Wil je niet kan wachten, probeer dan de gratis apps zoals VGZ Mindfulness of Insightimer eens. En kijk wat meditatie & mindfulness-oefeningen voor jou kunnen doen! Mocht je vragen hebben over hoe jij met deze situatie om kunt gaan: stuur me gerust een mailtje. Ik help je graag verder.

Geschreven door: Anouk Damen

mentaal gezond in corona crisis
2020-05-20T10:51:30+02:00

VolBewust maakt gebruik van cookies. Op onze pagina voor cookie-instellingen lees je hier meer over en kun je jouw voorkeuren aangeven. Door hieronder op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van alle cookies. Klik je op 'Niet akkoord' dan plaatsen we alleen beperkte cookies waarmee we analyses uitvoeren. Meer informatie is beschikbaar in onze cookieverklaring en privacyverklaring.