Deze berichten vliegen ons bijna dagelijks om de oren: ‘Een op de 6 werknemers heeft last van stress -en burn-out klachten’. ‘Bijna de helft van de Nederlandse bevolking leidt aan een chronische ziekte’. ‘Ruim één miljoen mensen in Nederland slikken antidepressiva’. ‘En één op de drie mensen wereldwijd lijdt aan overgewicht’.

We leven in een tijdperk waarin we onszelf massaal opbranden. Op fysiek, mentaal-emotioneel en spiritueel gebied is ons energieniveau flink uit balans. En dat verklaar ik mede, op basis van wat ik zie, doordat veel mensen vaak onbewust geneigd zijn om ongezonde keuzes te maken.
En dat raakt me. Ik vind dat iedereen het waard is om lekker in z’n vel te zitten. Om mentaal helder en rustig te zijn. En in staat te zijn om met enthousiasme de dingen te doen, die ze te doen hebben.

Als het gaat over hoe we voor onszelf zorgen, dan kan het écht anders. Daar ben ik heilig van overtuigd! We mogen het onszelf gunnen om vaker voor gezonde voeding te kiezen. We mogen echt meer tijd vrijmaken om elke dag 10.000 stappen te zetten. En we mogen onze telefoon ’s avonds in de hoek van de kamer gooien en op andere manieren, werkelijk tot rust komen.

Als ‘ervaringsdeskundige’ heb ik de afgelopen zeven jaar met horten en stoten het pad naar meer energie en gezondheid bewandeld. En dat is nog steeds elke dag een proces. Vanuit mijn persoonlijke ervaringen en in mijn rol als coach ben ik een visie gaan vormen van wat er nodig is. En nee, dat is niet altijd makkelijk. Kennis opdoen over wat goed voor je kan zijn is in principe niet moeilijk, want die informatie ligt overal voor het oprapen. De uitdaging ligt in het realiseren van een daadwerkelijke (gedrags)verandering. Daar komt een flink stuk bewustzijn en persoonlijk leiderschap bij kijken.

En laat dat nou net mijn persoonlijke missie én de missie van VolBewust zijn: een bijdrage leveren aan bewustere, gezonde en effectieve mensen. Die op alle gebieden goed voor zichzelf zorgen. Die ‘preventief’ in balans zijn en de verantwoordelijkheid pakken als disbalans op de loer ligt.

5 persoonlijke tips voor meer energie

Tip 1: ‘Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding’ (Hippocrates)
Als ik één ding wel geleerd en zelf ondervonden heb de afgelopen jaren, is dat de impact van voeding op je energieniveau en gezondheid (erg) groot is. Met de hulp van boeken, documentaires en persoonlijk advies van voedingsexperts, ben ik stap voor stap het ‘voedingsexperiment’ aangegaan. Met vallen en opstaan ben ik in een jaar of vijf gestopt met vlees, vis, zuivel, alcohol, cafeïne en voor 95% met toegevoegde suikers. Zoals gezegd, geen makkelijke weg, maar ik kan je verklappen uit eigen ervaring: Daar word je uiteindelijk echt gezonder, blijer en energieker van! 🙂

Tip 2: Zoek de natuur op en wandel!
Ik ben opgegroeid in de Randstad. Natuur was mij nogal vreemd en van huis uit zochten we die nauwelijks op. Mijn beweging haalde ik uit fanatiek voetballen en tennissen. En als ik dat niet deed, moest ik joggen of fitnessen van mezelf. Want ik moest natuurlijk wel aan m’n conditie blijven werken hé. Totdat mijn coach op een dag gekscherend zei: misschien moet je is gaan wandelen. Wandelen? Wat schiet ik daar mee op? Later kreeg ik een vriendin, die juist graag in de natuur kwam. Lang verhaal kort, een dag niet in de natuur zijn, is een dag niet geleefd zou ik nu bijna willen zeggen. Als ik ergens oplaad en tot rust kom is dat wel in het bos. We zijn zelfs verhuisd om dichter bij de natuur te wonen..

Tip 3: Verandering is een proces
Het proces van een gezonde en bewuste leefstijl heeft mij jaren gekost, en daar ben ik nog steeds dagelijks mee bezig. Wel vis, geen vis? Wel kaas, geen kaas? Wel suiker, geen suiker? Wel koffie, geen koffie? Voor de tv hangen of een boek lezen? Wel mediteren, niet mediteren? Elke verandering is een proces, dus geef jezelf de tijd om jouw weg te vinden. Geduld. Iets wat ik zelf overigens nog weleens een uitdaging vind 😉

Tip 4: Ken je triggers
Ik raakte ooit geïnspireerd door deze uitspraak: ‘Bewust zijn is niet moeilijk als het goed met je gaat. De echte uitdaging komt als het ‘slecht’ met je gaat.’ Zo waar als wat als het aan mij ligt. Het afgelopen jaar heb ik ook een periode gehad waarin het relatief minder ging. Ik werd flink getriggerd op enkele persoonlijke thema’s, die ik niet fijn vond, waardoor ik het op bepaalde momenten echt lastig vond om bewust keuzes te blijven maken. Dit vraagt om een bepaalde mate van zelfinzicht in de triggers die jou uit balans kunnen brengen. En op een gezonde manier om kunnen gaan met de daarbij horende emoties. En dat is soms dus echt een uitdaging!

Tip 5: De kracht van mindfulness/meditatie
En hoe ga ik dan met die emoties om, denk je misschien wel. Meditatie en mindfulness worden gelukkig steeds meer geaccepteerd en omarmd. En dat is maar goed ook, want het kan je veel brengen. Het heeft mij in de loop der jaren in ieder geval veel gebracht. Voornamelijk meer rust. En nee, ik heb er niet altijd zin in. Soms vind ik het saai of loopt het voor geen meter. Maar meditatie in je routine krijgen is goud waard. Het laat je energie uit jezelf halen in plaats van uit externe dingen. Voel je je minder in je vel of moe? Kijk dan eens wat een minuut of 10 mediteren met je doet..

Vond je dit artikel interessant? Dan wil je misschien ook lezen:

Groet,

 Jeffrey
workshop energie, balans en persoonlijke effectiviteit

Zet vandaag nog een eerste stap

Mindschool
Coaching
VOL-in-Energie Programma
2020-01-23T16:02:32+01:00

VolBewust maakt gebruik van cookies. Op onze pagina voor cookie-instellingen lees je hier meer over en kun je jouw voorkeuren aangeven. Door hieronder op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van alle cookies. Klik je op 'Niet akkoord' dan plaatsen we alleen beperkte cookies waarmee we analyses uitvoeren. Meer informatie is beschikbaar in onze cookieverklaring en privacyverklaring.